خوش آمدید. در این قسمت از سایت، متدولوژی LifecycleStep شرکت TenStep به طور کامل ارائه گردیده است. این مطالب منابعی لازم برای مدیران پروژه و اعضای تیم پروژه می‌باشد. دسترسی به جزئیات متدولوژی نیاز به خرید لایسنس‌های مورد نیاز دارد. 

 

پروژه‌ها مسیری را برای انجام کارهای جدید فراهم می‌نمایند. تمامی پروژه‌ها دارای خصوصیات مشترکی نیز می‌باشند. همه آنها تاریخ شروع و پایان مشخصی دارند. به بیان دیگر هیچ پروژه‌ای برای همیشه ادامه پیدا نمی‌کند. نتایج همه پروژه‌ها را می‌توان در قالب یک یا چند فرآورده یا اقلام قابل تحویل تقسیم‌بندی نمود. همچنین تمامی پروژه‌ها از نیروها و منابع انسانی پاره وقت یا تمامی وقت و یا ترکیب هر دو استفاده می‌نمایند. خصوصیات مشترک دیگری نیز در تمامی پروژه‌ها مشاهده می‌گردد.

تمامی سازمان‌ها در درون ساختار خود پروژه‌هایی دارند. این پروژه‌ها می‌توانند، ساختن یک بنای جدید، ایجاد و تهیه یک کمپین تبلیغاتی، به‌روز رسانی یک سیستم کامپیوتری، ایجاد سیستم تلفن جدید و یا یک پروژه فرهنگی باشند.

پروژه‌ها می‌توانند از طریق یک نظام و فرآیندهای منظم مدیریت شوند. در حقیقت صرفه نظر از نوع پروژه، برای مدیریت آن، فرآیندهای مشابهی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، تمامی پروژه‌ها، می‌بایست تعریف شده و برنامه‌ریزی گردند، و جنبه‌های مختلفی از آنها نظیر محدوده و شرح خدمات، ریسک، کیفیت و وضعیت آنها می‌بایست مدیریت گردد. به طور کلی مدیریت پروژه روند کلی فرآیندهای کنترل و چگونگی مدیریت آنها را ارائه می‌نماید. نکته قابل ذکر این است که مدیریت پروژه هرگز روند تهیه و تولید اقلام قابل تحویل فنی پروژه را ارائه نمی‌نماید. به بیان دیگر، فعالیت‌هایی فنی که در انجام پروژه می‌بایست ارائه شوند، می‌بایست مشخص گردند. مجموعه‌ی این فعالیت‌ها با عنوان چرخه حیات فنی پروژه نام برده می‌شود. این مفهوم قالب ساختار متدولوژی LifecycleStep را ارائه می‌نماید.

در پروژه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، روش کلی که در چرخه حیات فنی پروژه مورد استفاده می‌باشد، مدل آبشاری است. این روش در تمامی پروژه‌ها با مشخصات فنی مختلف قابل انجام می‌باشد. به طور معمول در تمامی پروژه‌ها، در فاز اول سعی در درک شناختی از وضعیت کاری که می‌بایست انجام شود، می‌گردد. سپس راه‌حلی که می‌تواند نیازهای پروژه را تامین نماید ارائه شده و این راه‌حل مورد ارزیابی و امکان سنجی قرار می‌گیرد. در گام بعدی راه‌حل انتخاب شده پیاده‌سازی می‌گردد. این روش ساده‌ترین مراحل فنی است که جهت انجام هر پروژه می‌تواند به کار رود. حتی در پروژه‌های کوچک و ساده نیز به طور ناخودآگاه این امر انجام می‌پذیرد. برای مثال اگر پروژه ارتقاء ظرفیت که حدوداً ۴۰ ساعت زمان می‌برد در اختیار باشد، ممکن است این طور به نظر برسد که بلافاصله می‌بایست شروع به اجرای پروژه نمود.

ولی آیا این امر درست و منطقی به نظر می‌رسد؟ احتمال زیاد وجود دارد که در شرح خدماتی که فعالیت‌های مندرج در آن مشخص شده باشد نیز ارسال گردد. (تحلیل و نیازمندی‌های منابع). این شرح خدمات می‌تواند فعالیت‌هایی که می‌بایست انجام گردد را تا حدودی مشخص نماید (طراحی ساختار اجرای پروژه).

در مرحله بعدی تغییرات مورد نیاز در مرحله افزایش ظرفیت، اعمال شده و مورد بازبینی قرار می‌گیرد (تست). سپس در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج ساختار واقعی پیاده‌سازی و اجرا می‌گردد. روش فوق که از آن به عنوان مدل آبشاری یاد می‌شود، به طور ناخودآگاه توسط همه افراد انجام می‌پذیرد. متعاقباً فرآیندهای کمی در جهت تهیه اقلام قابل تحویل در این روش مورد نیاز می‌باشد. متدولوژی LifecycleStep شامل تمامی جزئیات مرتبط با فرآیندها، بهترین شیوه‌هایی است که در روش آبشاری با تمرکز بر پروژه‌های توسعه فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که بسته به نوع پروژه، ممکن است روش‌هایی دیگری نیز مناسب باشد. برای مثال اگر سازمان در مرحله پیاده‌سازی یک نرم افزار با قابلیت سیستمی بوده، یا پروژه ساخت یا یک پروژه تحقیق و پژوهش را بر عهده داشته باشد، نوع متدولوژی مورد استفاده تا حدودی متفاوت خواهد بود.

سایر مدل‌های چرخه حیات فنی پروژه نیز می‌تواند در چنین پروژه‌هایی مورد استفاده قرار گیرد. در پروژه‌های فناوری اطلاعاتی که به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان از متدولوژی Agile و تکنیک‌های رایج در آن استفاده نمود. در بعضی از متدولوژی‌های موجود اطلاعات تئوری، جزئیات غیراجرایی که در پروژه‌های مگا استراکچر مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود دارد. همچنین وب سایت‌های مختلفی که در زمینه متدولوژی خدمات مشاوره و آموزش ارائه می‌نمایند، وجود دارد.

متدولوژی LifecycleStep، شامل تمامی مواردی است که در جهت انجام پروژه‌های توسعه فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیندها، تکنیک‌های اجرا، بهترین شیوه‌ها، فرم‌ها و الگوها، موارد آموزشی و … همگی از جمله مواردی است که در این متدولوژی وجود دارد.

همچنین فایل‌های برنامه‌های زمان‌بندی مشابهی جهت انجام چنین پروژه‌هایی در این متدولوژی وجود داشته که جهت استفاده و تطبیق با پروژه‌های توسعه‌ای فناوری اطلاعات سازمان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از اطلاعات ذیل می‌توانید در خصوص آشنایی بیشتر با مفاهیم ارائه شده در متدولوژی LifeCycleStep استفاده نمایید.

۴۰۱٫۰ اهمیت و ارزش وجود متدولوژی چرخه فنی حیات پروژه

۴۰۲٫۰ مفروضات نوشتاری

۴۰۳٫۰ موارد احتیاطی

۴۰۴٫۰ مرور کلی متدولوژی LifeCycleStep

۴۰۵٫۰ اصول اساسی

۴۰۶٫۰ تعیین ابعاد و اندازه پروژه

۴۰۷٫۰ تعیین مدل چرخه حیات فنی مورد نیاز

۴۰۸٫۰ نقش‌ها و مسئولیت‌ها

متدولوژی LifecycleStep

این قسمت از سایت، حاوی مطالبی در خصوص متدولوژی LifecycleStep که روش اجرایی مدل ابشاری در پروژه‌های فناوری اطلاعات است، می‌باشد. جزئیات بیشتر در خصوص اطلاعات تکمیلی، جزئیات فرایندها، فرم‌ها و الگوها، بهترین شیوه‌های اجرا و مطالب کمک آموزشی از طریق واگذاری لایسنس‌های موجود قابل ارائه می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۶۸۸۱۷۶ تماس گرفته و  یا با پست الکترنیکی Methodologies@TenStep.ir مکاتبه نمایید.

[ صفحه قبل- ندارد] [صفحه قبل-۴۰۱٫۰ اهمیت و ارزش وجود متدولوژی چرخه فنی حیات پروژه]