بر اساس آخرین به‌روزرسانی آزمون مدیریت ریسک حرفه‌ای!

گواهینامه (PMI Risk Management Professional) (PMI-RMP)

گواهینامه (PMI Risk Management Professional) (PMI-RMP)® پاسخی است به رشد روز افزون رشته مدیریت پروژه. این گواهینامه برای افرادی ضروری است که به عنوان متخصصان مدیریت ریسک در پروژه‌ها فعالیت می‌نمایند. داشتن این گواهینامه نشان‌دهنده وجود مهارت و شایستگی کافی فرد در شناسایی ریسک‌های پروژه، کاهش تهدیدها و سرمایه‌گذاری در فرصت‌های پیش‌رو می­‌باشد ضمن اینکه شایستگی­‌های نسبی فرد را در سایر حوزه­‌های مدیریت پروژه به رسمیت می­‌شناسد.

چه کسانی می‌توانند جهت دریافت این گواهینامه ثبت نام نمایند؟

  • متخصصان مدیریت ریسک
  • مدیران پروژه
  • کارشناسان و مسئولین واحد برنامه‌ریزی و کنترل پروژه

منابع مورد ارزیابی در آزمون

  • استاندارد PMI Risk Management Standard
  • سایر کتاب‌ها و جزوات تکمیلی مدیریت ریسک

کلاس‌های آمادگی شرکت TenStep ایران

پیش نیازهای دوره

  • آشنایی کلی با دانش مدیریت پروژه و استاندارد  PMBOK

اهداف آموزشی دوره

  • در پایان این دوره شرکت‌کنندگان می­‌بایست قادر باشند ضمن قبولی در آزمون حرفه‌ای مدیریت ریسک پروژه با موارد ذیل به خوبی آشنا گردند
  • ضمن آشنایی با فرآیندهای مدیریت ریسک تسلط نسبی جهت پیاده­‌سازی آنها در پروژه پیدا نموده و فرآیندهای مذکور را بر اساس سطح بلوغ توانایی‌های سازمان بومی‌سازی نمایند
  • با کلیه تکنیک­‌ها و روش­‌های شناسایی ریسک­‌های پروژه به خوبی آشنا گردند
  • تسلط کافی نسبت به تحلیل‌های پیشرفته کیفی و کمی ریسک پیدا نمایند
  • با انواع روش‌ها و استراتژی­‌های پاسخ به ریسک­‌های پروژه آشنا شوند

چه کسانی می­‌توانند در این دوره شرکت نمایند؟

با توجه به اینکه نقش مدیریت ریسک در پروژه­‌ها به صورت روز افزونی اهمیت پیدا می­‌نماید و شغل مدیریت ریسک پروژه رسمیت بیشتری در پروژه­‌ها پیدا می­‌کند، افراد ذیل می­‌توانند در این دوره شرکت نمایند:

  • مدیران پروژه
  • مدیران ریسک پروژه
  • کارشناسان برنامه­‌ریزی و کنترل پروژه
  • مشاوران مدیریت پروژه
  • کارشناسان دفتر مدیریت پروژه

خلاصه‌ای از سرفصل‌های قابل ارائه در دوره

تدوین استراتژی ریسک و برنامه‌ریزی آن

  • آشنایی با نحوه استفاده از فرآیندهای بهبود مستمر جهت پیاده‌سازی در فرآیند­ مدیریت ریسک
  • آشنایی با نحوه استفاده از مدیریت دانش جهت سازماندهی اطلاعات مرتبط با مدیریت ریسک
  • آشنایی با چگونگی ایجاد سنجه‌ها و متریک­‌های مرتبط با اندازه­‌گیری میزان کارایی فرآیند مدیریت ریسک
  • آشنایی با مفاهیم و ویژگی­‌های ریسک­‌های پروژه
  • آشنایی با مفهوم ریسک تلورانس
  • آشنایی با موانع احتمالی جهت ایجاد و پیاده‌سازی نظام مدیریت ریسک
  • آشنایی با ورودی­‌ها، تکنیک­‌ها و ابزار­ها، خروجی­‌ها و دستاورد­های هر مرحله از مدیریت ریسک
  • آشنایی با نحوه ایجاد رزروهای احتیاطی و رزرو­های مدیریتی
  • آشنایی با تکنیک­‌های تحلیل ریسک­‌های پروژه
  • آشنایی با متدولوژی­‌های پایه در تدوین استراتژی­‌های پاسخ به ریسک
  • آشنایی با نحوه ارزیابی تلورانس­‌های ذینفعان در مواجه با ریسک­‌های پروژه
  • آشنایی با تکنیک­‌های نحوه رسیدن به اجماع ذینفعان در فرآیند مدیریت ریسک

مشارکت دادن و افزایش انگیزه ذینفعان در فرآیند مدیریت ریسک

  • آشنایی با نحوه ارزیابی عملکرد پروژه
  • آشنایی با مدل­‌های آنالیز حساسیت ذینفعان
  • آشنایی با نحوه پیش­‌بینی رفتارهای ذینفعان در مواجه با ریسک
  • آشنایی با نحوه تصمیم­‌گیری­‌های گروهی
  • آشنایی با تکنیک­‌های خلاقیت گروهی جهت تهیه برنامه­‌های پاسخ به ریسک
  • آشنایی با نحوه ارزیابی تلورانس ریسک ذینفعان
  • آشنایی با نحوه مدیریت تیم ریسک در محیط­‌های فرهنگی چندگانه
  • آشنایی با نحوه اعمال تغییرات در نظام مدیریت یکپارچه تغییرات

تسهیل‌سازی فرآیند مدیریت ریسک

  • آشنایی با ابزارها و تکنیک‌­های شناسایی ریسک­‌های مثبت و منفی پروژه مانند:

Brainstorming, checklist, prompt list, assumption and constraint analysis, interviews, questioners, cause and effect analysis, SWOT, document review, affinity diagram, lesson-learned

  • آشنایی با ابزارها و تکنیک­‌های تحلیل کیفی ریسک پروژه مانند:

Probability and impact matrices, risk scoring, Resource Break down structure, root cause analysis, Pareto prioritization analysis, risk metric and trend analysis

  • آشنایی با ابزارها و تکنیک­‌های تحلیل کمی ریسک پروژه مانند:

Monte Carlo analysis, decision tree, FMEA/FMECA/Fault Tree analysis and sensitivity analysis

  • آشنایی با انواع استراتژی پاسخ به ریسک
  • آشنایی با ابزارها و تکنیک­‌های مدیریت رزرو­های احتیاطی ریسک در پروژه
  • آشنایی با انواع تکنیک­‌های کنترل و نظارت بر ریسک­‌ها

کنترل و نظارت بر فرآیند ریسک

  • آشنایی با انواع گزارشات ریسک
  • آشنایی با الزامات و نیازمندی‌های سند Risk Register
  • آشنایی با نحوه نظارت بر سنجه­‌ها و متریک­‌های وابسته به برنامه­‌های پاسخ به ریسک، فرآیند مدیریت ریسک و تحلیل­‌های ارزیابی ریسک

انجام تحلیل­‌های تخصصی ریسک پروژه

  • آشنایی با تکنیک­‌های پیشرفته شناسایی ریسک مانند:

Force field analysis, scenario planning, future thinking, visualization, Delphi technique, nominal group

  • آشنایی با تکنیک­‌های پیشرفته تحلیل کمی ریسک مانند:

Integrated Cost/schedule risk analysis, advanced Monte Carlo analysis, system dynamics, bowtie analysis, analytical hierarchy process, risk-based earned value analysis, risk-based critical chain analysis, multi factor regression analysis, modeling techniques, advance risk metric analysis

  • آشنایی با تکنیک­‌ها و ابزار شناسایی و تحلیل ریسک‌­های کلی پروژه مانند:

Risk efficiency index, risk tolerance analysis, risk reserve analysis, project risk survey, and correlation analysis

  • آشنایی با تکنیک‌­های برآورد ریسک مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری

مدت برگزاری دوره

  • ۲۸ ساعت (۲۸PDU)
  • به همراه یک آزمون ورودی تعیین سطح
  • تقسیم‌بندی شرکت‌کنندگان بر اساس گروه‌های همسان
  • تهیه Study Plan برای هر شرکت‌کننده
  • آزمون‌های تخصصی هر فصل
  • و دو آزمون نیمه‌نهایی و نهایی

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. تلفن: ۶۶۵۳۲۰۶۶ و ۶۶۵۲۴۳۷۱، Training@TenStep.ir