مشخصات فنی Primavera P6 EPPM R8.4

نمای کلی از ماژول‌های اصلی راهکار

راهکار P6 EPPM دارای ماژول‌های متعددی می‌باشد که ماژول‌های زیر قسمت اصلی این راهکار را شامل می‌شوند.

نرم افزار  Primavera P6 Professionals

این بخش که در ایران به P6 معروف شده و بسیاری از شرکت‌ها از این نرم افزار به صورت تک کاربره استفاده می‌نمایند. این نرم افزار با توجه به امکانات بسیار زیاد و قابلیت‌ها خاص خود بیشتر توسط کارشناسان بخش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مشخصات این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  مدیریت زمان، هزینه، ریسک و سایر حوزه‌های دانش PMBOK
  •  برنامه‌ریزی همزمان چندین پروژه و مدیریت منابع به صورت متمرکز و جامع
  •  سیستم مدیریت ارزش افزوده
  •  برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و کنترل پروژه‌ها
  •  امکان برنامه‌ریزی پروژه‌ها با بیش از ۱۰۰،۰۰۰ فعالیت
  •  امکان ایجاد و استفاده از تعداد نامحدود تقویم‌های پروژه، منابع و سازمانی
  •  امکان ایجاد تعداد نامحدود برنامه‌های پایه  (Baseline)
  •  تعریف منابع به صورت متمرکز و به کارگیری در چندین پروژه
  •  تخصیص منابع به فعالیت‌ها و پیگیری پیشرفت کار
  •  اندازه‌گیری و پایش پیشرفت پروژه در مقابل برنامه
  •  قابلیت استفاده تحت شبکه و به صورت همزمان توسط چندین کاربر
  •  ایجاد سطوح دسترسی به کاربران با توجه به سمت سازمانی
  •  ایجاد گزارش‌‎های زمان‌بندی، پیشرفت، منابع و هزینه به صورت جدولی و نموداری
  •  استفاده از قویترین پایگاه‌های داده (SQL Server وOracle )
  •  امکان یکپارچه نمودن اطلاعات با سایر سیستم‌های نرم افزاری سازمان
  •  استفاده به عنوان بانک اطلاعاتی پروژه و ثبت کلیه اطلاعات مرتبط با پروژه

ماژول اصلی P6 (تحت وب)

یکی از قابلیت‌های مهم راهکار پریماورا P6 درگیر کردن کلیه کارشناسان سازمان در فرآیندهای برنامه‌ریزی و کنترل پروژه می‌باشد. ماژول Web Access این امکان را به کلیه مدیران و کارشناس‌ها در سازمان می‌دهد تا بدون استفاده از هر نرم افزاری فقط با وارد کردن یک آدرس در مرورگر اینترنتی خود به اطلاعات پروژه دسترسی پیدا نموده و در محیطی کاربرپسند و کارا فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و کنترل نمایند. مدیران می‌توانند به گزارش‌های جامع و دقیقی که به صورت خودکار تهیه شده دسترسی پیدا نموده و از ابزارهای تحلیل مناسب نرم افزار جهت بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری استفاده نمایند.

داشبورهای گزارشی

در P6 EPPM داشبوردها دارای دو کارکرد گزارشی و Workspace می‌باشند. در داشبوردهای گزارشی بخش‌های مختلفی به نام پرتلت قابل ساخت و اضافه شدن به داشبورد می‌باشند که وضعیت عملکرد پروژه‌ها را ارائه می‌کنند. اما در محیط‌های کاری (Workspace) پرتلت‌های برای اطلاع رسانی به کاربرها در خصوص موارد و مشکلات، ریسک‌ها، فعالیت‌های تاخیردار و … پیش‌بینی شده است.

مدیریت سبد پروژه (Portfolio Management)

در این بخش ابزارهایی جهت تحلیل سبدهای پروژه، برنامه‌ریزی ظرفیت ایجاد شده است. آنالیز سبد پروژه ابزار مناسب در جهت ایجاد سبدهای پروژه بهینه می‌باشد. همچنین بررسی وجود ظرفیت‌های لازم در سازمان برای انجام سبدهای تعریف شده و متوازن‌سازی آنها در این ابزارها انجام می‌شود.

مدیریت پروژه (Project Management)

این بخش اصلی‌ترین ماژول محیط تحت وب می‌باشد که تعریف پروژه‌ها، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه در آن انجام می‌شود. برخی از قابلیت‌های این ماژول عبارت است از:

  •  تعریف EPS و پروژه‌ها
  •  تعریف WBS و فعالیت‌ها، تهیه شبکه پیش‌نیازی و زمان‌بندی پروژه
  •  تخصیص منابع، نقش‌ها، مخارج و بودجه‌ریزی، تحلیل‌های منابع
  •  به روزآوری و کنترل پروژه، ثبت اطلاعات شامل اسناد، محیط‌های کاری، یادداشت، چت و …
  •  ثبت ریسک‌ها، تحلیل کیفی و ثبت برنامه‌های واکنشی
  •  ثبت مسائل و مشکلات و ردیابی آنها

گزارش‌کننده پیشرفت یا تایم شیت (Primavera Progress Reporter)

ماژول سوم که بیشتر توسط کاربران نهایی یا کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد گزارش‌کننده پیشرفت می‌باشد که در ورژن‌های قبلی راهکار با نام Time Sheet شناخته می‌شد. در این ماژول کارشناسان از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده مربوط به خود آگاه شده و می‌توانند گزارش پیشرفت کار خود و تایم شیت را وارد نمایند. اطلاعات وارد شده به صورت خودکار و پس از اخذ تاییدیه‌های لازم در برنامه اعمال و برنامه به‌روزرسانی می‌شود.

Team Member

این ماژول که از ورژن ۸ به بعد اضافه شده است امکان به‌روزرسانی برنامه را توسط کاربرانی نهایی مثل مسئولین اجرای کار، مدیر پروژه‌ها، ناظران و … فراهم می‌آورد. تفاوت اصلی این ماژول با ماژول Progress Reporter روش تایید و اطلاعات ورودی می‌باشد. در نرم افزار Progress Reporter کارشناسان که به عنوان منابع تعریف شده‌اند می‌توانند تایم شیت خود را وارد کرده و ارسال نمایند، همچنین امکان ثبت مدت باقیمانده کار Remining Units را نیز دارند اما در ماژول Team Memberهم منابع و هم صاحبان فعالیت که در نسخه جدید قابل تعریف می‌باشد می‌توانند وضعیت فعالیت شامل تاریخ شروع، درصد پیشرفت، تاریخ پایان، مدت باقیمانده، Steps و مقدار واقعی کار Actual Units را ثبت و ذخیره نمایند. سپس می‌توان تنظیم نمود که برنامه به صورت همزمان و یا پس از تایید بر اساس داده‌های ثبت شده در Team Memberبه‌روزآوری شود.

گزارش ساز Oracle Business Intelligence

راهکار Oracle Business Intelligence (هوش تجاری یا هوش کسب و کار) یکی از بهترین  نرم افزارهای گزارش‌سازی و تحلیل اطلاعات در دنیا می‌باشد. این راهکار کاملاً تحت وب کاربران را در جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات سازمان و ساخت داشبوردهای مدیریتی حاوی گزارش‌های مختلف و نمودارهای شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI یاری می‌نماید.

یکی از ضعف‌های پریماورا P6 در گذشته ساخت گزارش‌های حرفه‌ای و گرافیکی بود. در آخرین ورژن ارائه شده (R8.4) این سیستم قابلیت یکپارچه شدن را با نرم افزار Oracle BI را دارد. روش کار بدین گونه است که P6 خود جداول و نماهای اطلاعاتی لازم جهت گزارش‌سازی را در پایگاه داده به صورت دوره‌ای ایجاد می‌نماید. سپس کاربران می‌توانند با نوشتن یک Data Model درOracle BI و ساختن یک گزارش در Microsoft Word یا محیط تحت وب راهکار به عنوان الگو از آن جهت تهیه گزارش بر روی پروژه‌ها استفاده نمایند. همچنین گزارش‌ها قابلیت زمان‌بندی شدن و ارسال اتوماتیک در زمان‌های مشخص شده را دارا می‌باشند.

عکس زیر نمونه‌ای از گزارش ساخته شده بر روی BI را نمایش می‌دهد. این گزارش در Oracle BI تهیه و بر اساس اطلاعات پردازش شده در Primavera P6 تولید شده است.

مزایای این سیستم عبارتند از:

  •  استانداردسازی گزارش‌ها و فرمت‌های آن در شرکت
  •  قابلیت ساخت گزارش‌های جدولی، گرافیکی و Pivot به صورت تحت وب در محیط BI
  •  امکان یکپارچه‌سازی با نرم افزار Primavera P6 و دیدن گزارش‌ها در محیط تحت وب P6
  •  امکان زمان‌بندی گزارش‌ها و ارسال آنها به صورت اتوماتیک برای مدیران
  •  قابلیت Multi Data Source بودن و استفاده از پایگاه‌های داده، فایل‌های Excel ،Access در سازمان جهت ساخت گزارش‌های ترکیبی
  •  استفاده از Oracle BI برای ساخت گزارش‌های دیگر در واحد PMO