متدولوژی BP: ترکیب متدولوژی مدیریت پروژه شرکت TenStep و استاندارد PMBOK 

یکی دیگر از متدولوژی‌های مطرح شرکت TenStep متدولوژی PB می‌باشد. این متدولوژی از ترکیب دو متدولوژی مدیریت پروژه شرکت و استاندارد PMBOK تدوین شده است.

درباره متدولوژی مدیریت پروژه شرکت TenStep: این متدولوژی ابزاری قدرتمند در خصوص هر آنچه که سازمان در زمینه استقرار یا بهبود نظام مدیریت پروژه لازم دارد، ارائه می‌نماید. این متدولوژی بر اساس اندازه پروژه‌های کوچک، متوسط و بزرگ تهیه شده و به نوعی مقیاس‌پذیر است. اجزاء تشکیل دهنده آن شامل فرآیندها، تکنیک‌ها، بهترین شیوه، فرم‌ها و الگوها و مطالب آموزشی مورد نیاز مدیران و تیم پروژه می‌باشد. مدل فرآیندی شرکت TenStep از دو قسمت برنامه‌ریزی شامل تعریف پروژه و تهیه برنامه‌های اجرایی کار تشکیل شده است. همچنین در ادامه ۸ فرآیند تکمیلی شامل مدیریت برنامه‌های اجرایی، مدیریت مشکلات و موانع، محدوده و شرح خدمات، ارتباطات، ریسک، مستندسازی، کیفیت و سنجه‌ها و متریک‌ها ارائه گردیده است. گام‌های پایین‌تر فرآیندها در پروژه‌های کوچک می‌بایست انجام شود و هر چه در گام‌های فرآیندی به سمت گام‌های شماره ۸ حرکت می‌کنیم، ضرورت پیاده‌سازی آنها در پروژه‌های بزرگ و پیچیده لازم الاجرا می‌باشد.

درباره استاندارد PMBOK: این استاندارد که توسط انستیتوی مدیریت پروژه امریکا تهیه شده است که چهارچوبی را به منظور آشنایی با دانش مدیریت پروژه ارائه می‌نماید.

استاندارد PMBOK هرگز متدولوژی نیست!

این استاندارد مدلی است که PMI به منظور آشنایی بیشتر مدیران پروژه در جهت اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌ها ارائه کرده است. حیطه‌های دانشی این استاندارد در قالب گروه‌های فرآیندی تقسیم‌بندی می‌گردد (آغازین، برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و نظارت و اختتام). ذکر این نکته ضروری است که این استاندارد هرگز در مورد مباحث مدیریت مشکلات و موانع، مدیریت تغییر، مدیریت مستندسازی و پیکربندی و مدیریت سنجه‌ها و متریک‌های پروژه صحبت نمی‌نماید.

متدولوژی BP

این متدولوژی که یکی از محصولات شرکت TenStep است، هر دو مورد ذکر شده (فرآیندهای TenStep و استاندارد PMBOK) را یکی کرده و جزئیات بیشتری را ارائه می‌نماید.

برای سازمان‌هایی که به دنبال پیاده‌سازی استاندارد PMBOK می‌باشند و ضمن تمایل به تطبیق حیطه‌های دانش و گروه‌های فرآیندی نظام مدیریت پروژه، به دنبال اطلاعات و روش‌های اجرا و چگونگی پیاده‌سازی هستند، توصیه ما استفاده از متدولوژی BP می‌باشد.

محتویدسترسی
دسترسی به نسخه آنلاین استاندارد PMBOK (درای هایپر لینک)checkbox-152185_640
دسترسی به نسخه PDF متدولوژی مدیریت پروژه TenStep و استاندارد PMBOK (ترکیب شده)checkbox-152185_640
دسترسی به الگوها و فرم‌های متدولوژی BPcheckbox-152185_640
صدور مجوز استفاده در سازمانcheckbox-152185_640
قابلیت نصب در پرتال سازمانیcheckbox-152185_640

متدولوژی BP محصولی است که تحت لیسانس موسسه PMI تدوین گردیده است. همچنین این متدولوژی به عنوان یک گزینه انتخابی در صورت خرید متدولوژی مدیریت پروژه شرکت TenStep ارائه می‌گردد. این متدولوژی صرفاً قابل عرضه به سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد و ارائه لایسنس مورد استفاده به افراد حقیقی امکان‌پذیر نیست.

با دریافت لایسنس و مجوز استفاده از متدولوژی BP سازمان به موارد ذیل دسترسی پیدا خواهد نمود.

  •  دسترسی سازمان به لینک آنلاین استاندارد PMBOK از سوی موسسه PMI
  •  دسترسی به فرآیندهای مدیریت پروژه TenStep و استاندارد PMBOK (یکپارچه شده) به صورت فایل PDF
  •  دسترسی به پایگاه فرم‌ها و الگوهای تکمیلی متدولوژی BP
  •  اخذ مجوز رسمی جهت پیاده‌سازی در سازمان مربوطه
  •  تخفیف ۲۵ درصدی در ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای مدیریت پروژه به سازمان مربوطه

با دریافت و پیاده‌سازی متدولوژی جامع مدیریت پروژه که تمام ابزار و ارکان مورد نیاز جهت استقرار نظام جامع مدیریت پروژه در آن ارائه گردیده است، سینرژی و کارایی موثری در اداره امور پروژه‌ها در سازمان ایجاد می‌گردد. این امر به مدیران پروژه، اعضای تیم پروژه و ساختار سازمان‌های کارفرمایی کمک می‌نماید، تا با جنبه‌های مختلف مدیریت صحیح یک پروژه آشنا گردند. هر چه اعضای تیم پروژه از پروژه‌ای به پروژه دیگر منتقل شوند و فرآیندها را پیاده‌سازی نمایند، سازمان شما به این نتیجه خواهد رسید که روند انجام پروژه با اصطکاک کمتری انجام شده و هزینه Start up پروژه به مراتب کمتر خواهد شد.

متدولوژی PB همچنین برای سازمان‌هایی که تمایل دارند، مدیران پروژه آنها موفق به دریافت گواهینامه PMP شوند، مفید می‌باشد. ارزشی که در کوتاه مدت برای سازمان به ارمغان می‌آید، صرفاً با دریافت متدولوژی BP نخواهد بود، بلکه این امر از پایش و به‌روزرسانی متدولوژی حاصل می‌گردد. در حال حاضر تعداد کمی از سازمان‌ها، استقرار، پایش و بهبود متدولوژی را به عنوان یکی از فرآیندهای اصلی خود مد نظر دارند. استفاده از متدولوژی‌های شرکت TenStep به سازمان‌ها کمک می‌نماید که نگهداری و پایش متدولوژی مدیریت پروژه استانداردی را به این شرکت برون‌سپاری نمایند، چرا که همه ساله کارشناسان متخصص شرکت TenStep بر اساس بهترین شیوه‌های موجود این دانش را به‌روز نموده و سازمان قادر خواهد بود از این اطلاعات استفاده نماید. هزینه استفاده و خرید لایسنس‌های موجود به مراتب کمتر از آن است که تیم داخلی در سازمان تشکیل شود و به صورت آزمون و خطا فرآیندها و فرمت‌هایی را از صفر تهیه کنند. پیشنهاد ما به سازمان شما خرید همزمان متدولوژی مدیریت پروژه شرکت TenStep و متدولوژی BP است، چرا که در این حالت هزینه متدولوژی BP صرفاً ۵۰ درصد هزینه خرید متدولوژی TenStep می‌باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص متدولوژی BP می‌توانید با شرکت TenStep ایران تماس حاصل نموده و یا با آدرس پست الکترونیکی Methodologies@TenStep.ir مکاتبه نمایید.