در این دوره شرکت کنندگان با فرآیند مدیریت تدارکات در طول چرخه حیات پروژه آشنا میشوند. گامهای ۶ گانه مدیریت تدارکات با استفاده از استاندارد PMBOK، به عنوان راهنمای اصلی این دوره ارائه میگردد. سپس عناصری که در طول چرخه حیات پروژه در مدیریت تدارکات نیازمند شناسایی و برنامهریزی دقیق هستند مشخص میگردند. شرکت کنندگان تمامی جنبههای فرآیندهای مدیریت تدارکات در طول چرخه حیات پروژه، شامل یادگیری روابط رسمی میان فروشنده و خریدار، شناسایی نوع قرارداد مناسب با استفاده از سناریوهای موجود تدارکات، نحوه انتخاب تامینکنندگان، نظارت و کنترل بر روند عقد و اجرای قرارداد، را فرا خواهند گرفت.
لازم به ذکر است این موارد در طول فرآیندهای مدیریت پروژه (ریسک، کیفیت و …) و چرخه حیات پروژه (تحلیل، طراحی، ساخت و …) به طور موازی و همزمان ارائه میگردد. این دوره به شرکت کنندگان کمک میکند که چگونه مفاهیم و تکنیکهای مرتبط با تدارکات را در طول اجرای پروژه و چرخه حیات آن پیادهسازی نمایند.
پیش نیازهای دوره
- این دوره مستلزم گذراندن پیش نیاز خاصی نمیباشد.
اهداف آموزشی
در پایان این دوره شرکت کنندگان میبایست قادر باشند:
- با چهار چوب چهار فرآیند اصلی تدارکات در استاندارد PMBOK آشنا شوند.
- با اصول اساسی مدیریت تدارکات و تعیین روابط میان تامین کنندگان و فروشندگان به خوبی آشنا گردند.
- قادر به تعیین ساختار و برنامه ریزی پروژه با رویکرد نگاه به تامین کنندگان باشند.
- اجزاء مرتبط با فرآیند انتخاب و مدیریت تامین کنندگان در طول اجرای تدارکات پروژه را شناسایی نمایند.
- اسناد مرتبط با تدارکات جهت مدیریت درخواستهای تامین کنندگان و فروشندگان (RFI ،RFQ ،RFP و …) را تهیه نمایند.
- بر فعالیتهای تامین کنندگان پروژه نظارت داشته باشند و فرآیند انجام کار آنها را کنترل نمایند.
- شناسایی و مدیریت فرآیندهای مرتبط با قرارداد از شروع تا اختتام را به خوبی انجام دهند.
چه کسانی میتوانند در این دوره شرکت نمایند
- آن دسته از مدیران پروژهای که مسئولیت مدیریت فرآیندهای تدارکات را نیز شخصاً بر عهده دارند.
- افراد حرفهای تدارکات و مسئولان خرید سازمان
خلاصهای از سرفصلهای قابل ارائه دوره
- نگاهی کلان به فرآیندهای تدارکات بر اساس استاندارد PMBOK
- اصول اولیه مدیریت تدارکات
- تعریف و برنامهریزی پروژه با نگاه به مدیریت فروشندگان و تامینکنندگان کالا
- اجرای پروژهها با نگاه به فروشندگان و تامینکنندگان کالا
- تعریف و اجرای فرآیند انتخاب فروشندگان
- اجرای سایر فعالیتهای باقیمانده در طول مدیریت فرآیندهای تامینکنندگان
- نظارت و کنترل پروژه از دیدگاه مدیریت فروشندگان و تامینکنندگان کالا
مدت برگزاری دوره
- ۱۲ ساعت (۱۲PDU)